Krystian Kratiuk zaprasza na program Ja, Katolik. EXTRA
Dla Państwa i dla wszystkich polskich katolików jesteśmy bastionem wartości i stróżami katolickiej Tradycji! Przekaż darowiznę na rzecz naszych mediów 👉 https://pch24.pl/wesprzyj-rozwoj?ka=008339
Dla uporządkowania i przybliżenia dyskutowanego tematu:
W rozdz. 6 Apokalipsy, po otwarciu 5-ej pieczęci:
A gdy otworzył pieczęć piątą, ujrzałem pod ołtarzem dusze zabitych dla Słowa Bożego i dla świadectwa, jakie mieli. I głosem donośnym tak zawołały: «Dokądże, Władco święty i prawdziwy, nie będziesz sądził i wymierzał za krew naszą kary tym, co mieszkają na ziemi?»
I dano każdemu z nich białą szatę i powiedziano im, by jeszcze krótki czas odpoczęli, aż pełną liczbę osiągną także ich współsłudzy oraz bracia, którzy, jak i oni, mają być zabici.
Ja rozumiem to następująco: Św. Jan w swojej wizji dojrzał dusze świętych spoczywające w miejscu przebywania dusz, czyli w czyśćcu/otchłani/szeolu. I mają tam pozostać do czasu aż ich liczba (świętych i błogosławionych) się dopełni. A gdy to nastąpi, stanie się to co opisane zostało w rozdz. 20 Apokalipsy, czyli już po strąceniu bestii i fałszywego proroka do jeziora ognia:
… i ujrzałem dusze ściętych dla świadectwa Jezusa i dla Słowa Bożego, i tych, którzy pokłonu nie oddali Bestii ani jej obrazowi i nie wzięli sobie znamienia na czoło ani na rękę. Ożyli oni
i tysiąc lat królowali z Chrystusem. A nie ożyli inni ze zmarłych, aż tysiąc lat się skończyło.
To jest pierwsze zmartwychwstanie. Błogosławiony i święty, kto ma udział w pierwszym zmartwychwstaniu: nad tymi nie ma władzy śmierć druga, lecz będą kapłanami Boga i Chrystusa i będą z Nim królować tysiąc lat.
A gdy się skończy tysiąc lat, z więzienia swego szatan zostanie zwolniony. I wyjdzie, by omamić narody, … by ich zgromadzić na bój, … ; a zstąpił ogień od Boga z nieba i pochłonął ich. A diabła, który ich zwodzi, wrzucono do jeziora ognia i siarki, tam gdzie są Bestia i Fałszywy Prorok. … I ujrzałem umarłych – wielkich i małych – stojących przed tronem,
a otwarto księgi. I inną księgę otwarto, która jest księgą życia. I osądzono zmarłych z tego, co w księgach zapisano, według ich czynów. … i każdy został osądzony według swoich czynów.
A Śmierć i Otchłań wrzucono do jeziora ognia. To jest śmierć druga – jezioro ognia. Jeśli się ktoś nie znalazł zapisany w księdze życia, został wrzucony do jeziora ognia.
Do „wek314” tak mam wątpliwość co do tego twego katolicyzmu. A co do twego pytania popełniłeś zasadniczy błąd. Żyjemy w czasie zaś po śmierci niejako wychodzimy z czasu i wtedy rzeczy opisanie w Apokalipsie dzieją się w wieczności wieczny teraz. Co do czyśćca – to nic nieczystego nie wejdzie do nieba i nie trzeba tu wymachiwać- solą scripturą- to wręcz logiczne że trzeba się porządnie oczyścić, zaś tylko nieliczni będą w stanie uzyskać to za życia ziemskiego. Do heretyków zaś- jeśli tylko sola scriptura to po co Luter cokolwiek napisał? Inna sprawa że gdyby heretycy znali pisma lutra to nie było by heretyków- takie bzdury on nawymyślał.
Do kkkpmkj:
Pomimo mego niemałego już stażu członka KK mam ciągle jakieś wątpliwości, zarówno do mojego katolicyzmu, jak i do niektórych aspektów wiary KK. Pierwsze poprawiam mając za bazę Dekalog i motto „wszystko co uczyniliście najmniejszemu …, wszystko czego nie uczyniliście najmniejszemu …”. A te drugie staram się wyjaśniać zadając pytania mądrzejszym lub posiadającym większą wiedzę teologiczną. Natomiast w żadnym przypadku nie oceniam katolicyzmu innych, gdyż żadnych wątpliwości na ogół nie mają ludzie, którzy nie używają danego im rozumu.
Dalej odpowiadam na uzyskane komentarze:
• Zadałem kilka pytań i jeśli uwaga ta dotyczy pierwszego, to nie widzę w tym pytaniu żadnego błędu logicznego. Jeśli w Apokalipsie nie znajduję wspomnianego określenia sądu, to chciałbym wiedzieć skąd ono się wzięło i na jakiej podstawie, zaprzeczając tej części depozytu wiary, jest to głoszone w KK.
• Kolejne zdanie jest jakimś nielogicznym, nieprawdziwym i niezrozumiałym pomieszaniem treści. Przecież rzeczy opisanie w Apokalipsie w znaczącej części są wizją tego co będzie się działo w czasach ostatecznych na tej, jak najbardziej materialnej Ziemi. To tu pojawią się, w czasie, fałszywy prorok i bestie. To tu spadną na żyjącą na Ziemi ludzkość wszelkie opisane w Apokalipsie klęski i konflikty. Skąd taka myśl, że na treść Apokalipsy należy spojrzeć z perspektywy niezrozumiałej wieczności? Kto ma pojęcie, czym jest wieczność i jak będą wyglądać piekło, nowe niebo i ziemia? Przecież sam Bóg wiedząc, że człowiek nie jest w stanie pojąć istoty tych spraw zmysłami jakie posiada w tym życiu doczesnym, jedynie je nazwał. A to, jak każdy z nas sobie je wyobraża, nie jest istotne dla uzyskania przez nas zbawienia.
• Co do czyśćca, to wierzę w jego istnienie i funkcję, a wspominając o szeolu, chciałem tylko podkreślić ciągłość wiary w to miejsce opisane także w Starym Testamencie. A gdyby wiara żydów w to miejsce przebywania dusz była fałszywą to z pewnością Chrystus by ją skorygował, tak jak uczynił to w przypadku 6-go przykazania.
• Co do określenia „sola Scriptura”, którego nie znałem ale wyjaśnienie łatwo znalazłem ([łac., 'tylko pismo’], jedna z głównych zasad reformacji i teologii ewangelickiej od XVI w., głosząca, że jedynym źródłem prawd wiary jest Pismo Święte ), to moja opinia jest następująca: Dobrze, że jest chociażby jedna zasada na bazie której jesteśmy zdolni rozmawiać z niewątpliwie heretyckim odłamem KK za który uważam kościół ewangelicki/protestancki w dziesiątkach jego odmian. Otóż nie wyobrażam sobie by twierdzić, jak partie naszego krajowego, rządzącego duopolu, że wszystko co mój oponent nazwie dobrym ja nazywam złym i na odwrót. W Biblii opisano kary jakie zastosuje Bóg wobec tych, którzy odważyliby się cokolwiek zmienić w jej tekście lub rozumieniu tego tekstu, którego logika całości powiązań i wywodów jest niespotykana w innych tego rodzaju dokumentach.
• Natomiast co do istoty herezji Lutra i powstałych na tej bazie kościołów jest to, co w swoich szeregu wykładach (dostępnych na „YouTube”) przedstawia nasz Ks. Prof. Tadeusz Guz. Są to takie sprawy jak „zaprzeczenie dania człowiekowi wolnej woli i powstała na tej bazie zasada predestynacji stanowiąca przekonanie o tym, że o naszym zbawieniu zdecydował już dawno Bóg i naszym doczesnym życiem nie mamy żadnego wpływu na uzyskanie zbawienia. Taki pogląd stał się bazą dla odrodzenia niewolnictwa i moralności, która usprawiedliwiała wykorzystywanie drugiego człowieka, do głodowej śmierci włącznie, przez właścicieli środków produkcji, których powodzenie w prowadzonym businessie było przesłanką do uznania, że są oni zapisani wśród zbawionych. Muszę przyznać, że byłem wściekły, jak się o tym dowiedziałem dopiero w 2016 roku od w/w Księdza Profesora, od Grzegorza Brauna i nieodżałowanego Ś.P. Krzysztofa Karonia. – Gdzie do tej pory był KK i czego nauczają księża młodzież w szkołach średnich w tym względzie?
Szanowni Państwo, wysłuchawszy powyższą audycję z zaskoczeniem stwierdziłem, że chyba jestem heretykiem podobnym w tym względzie do Papieża Jana XXII, bo póki co przekonany jestem do dzisiaj o prawdzie przekazanej w Apokalipsie i stąd moje poniższe pytania, które proszę przekazać Ojcu Janowi Strumiłowskiemu, a mianowicie:
• Skąd wzięło się przekonanie, że natychmiast po śmierci następuje jakiś „sąd szczegółowy”, po którym nieśmiertelne dusze potępionych natychmiast strącane są do piekła, zaś dusze zbawionych, za wyjątkiem błogosławionych i świętych trafiających bezpośrednio do nieba, przebywają jeszcze jakiś czas w miejscu, które KK nazywa czyśćcem, a Biblia szeolem?
• Gdzie tu jest miejsce na zmartwychwstania opisane w Biblii: 1-sze (dla błogosławionych i świętych), które wg Apokalipsy ma nastąpić po strąceniu do piekła bestii i fałszywego proroka oraz po czasowym uwięzieniu szatana i 2-gie (powszechne, dla pozostałych zmarłych i tych którzy dożyją tego czasu), które wg Apokalipsy ma nastąpić po strąceniu do piekła, uwolnionego wcześniej na jakiś czas i pokonanego ostatecznie, szatana?
• Czy przekonanie o sukcesywnie odbywającym się sądzie szczegółowym, co niewątpliwie jest sprzeczne z treścią Apokalipsy, ma jakieś potwierdzenie w innej niż Apokalipsa części Pisma Świętego?